Skin picking disorder

Wat is Skin picking disorder?

Skin picking disorder (SPD) is een aandoening waarbij iemand dwangmatig en obsessief de huid beschadigt door pulken of trekken aan puistjes, wondjes, haren, bultjes, nagels etc. Daardoor kunnen complicaties optreden zoals diepe littekens en bestaat de kans op infecties door bacteriën.   Een andere benaming voor SPD is excoriation disorder. SPD ontstaat meestal in de jeugd (<10 jaar) en adolescentie. De aandoening komt voor bij ongeveer 1.4{8deccbaa431dc17bc0d431bd33decc2226e8cc717435103b350265eca2b0eccb} volwassenen en vaker bij vrouwen dan bij mannen. De psychosociale impact van SPD is groot. Mensen schamen zich soms zo erg, dat zij sociale situaties vermijden. Dan wel bij een sociale bezigheid wordt de huid bedekt met kleding of make-up. De kwaliteit van leven wordt dus enorm beïnvloed door de aandoening.

Hoe ontstaat skin picking disorder?

Er zijn wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de oorzaak van SPD. Sommige geven aan dat SPD wordt veroorzaakt door over of onder prikkeling, stress, opwinding en verveling. Een voorbeeld hiervan is het zitten aan de huid bij stress, wat een verlichting van de overprikkeling kan geven.

Hoe kan skin picking disorder behandeld worden?

Er kunnen meerdere oorzaken zijn van het pulkgedrag en daardoor ook voor verschillende indicaties om te behandelen. Bij aanwezigheid van acne wordt een dieptereiniging geadviseerd. Bij storende haren wordt er gekeken naar permanente ontharingsmethodes. Huidkliniek Utrecht plant daarom eerst een intake om de oorzaak te achterhalen. Als u al lang last heeft van SPD dan adviseren wij u om contact op te nemen met de huisarts. De huisarts kan met u bespreken welke hulpinstanties er zijn die u kunnen begeleiden.   Hieronder de mogelijkheden die Huidkliniek Utrecht biedt:
  • Laserontharing
  • Elektrisch ontharen
Om het resultaat te ondersteunen en te continueren adviseren wij u thuis een goede huidverzorging toe te passen. Bij Huidkliniek Utrecht zijn goede en betrouwbare cosmeceuticals met hoogwaardige ingrediënten beschikbaar. Door het gebruik van deze producten heeft u langer plezier van de behandeling en voorkomt u zoveel mogelijk nieuwe problemen.

• Wij adviseren de zon/zonnebank te mijden. Als de huid toch wordt blootgesteld aan zonlicht dan moet u een zonnebrandcrème gebruiken met SPF 30 of 50. Dit moet dan om de 2 uur herhaald worden.
  • Krab en/of knijp de puistjes niet uit. Dit kan littekens en/of pigmentatie verschuivingen veroorzaken.
  • Verzorg de huid goed en gebruik de juiste huidproducten. De huidtherapeut zal een passend productadvies geven.
  • Gebruik make-up op waterbasis en/ of minerale basis, zonder oliën en vetten. (Bijv. Lycogel)
  • Zorg voor goede hygiëne thuis: schone kussenslopen, make-up kwasten en kleding.
  • Houdt nagels kort en schoon.
  • Plak post-its op spiegels met een notitie erop dat je van je huid af moet blijven.
  • Zorg dat de kleding niet te strak zit op plaatsen waar acne voorkomt.
  • Voeding met een hoge glycemische index (producten met suikers) en melkproducten kunnen de acne verergeren.

Bij een aanvullende verzekering wordt eventueel een gedeelte van de behandelingen voor acne en littekens vergoed door uw zorgverzekeraar. Acne-littekens kunnen eventueel onder acnetherapie vallen. Informeer bij uw zorgverzekeraar naar de polisvoorwaarden. Huidkliniek Utrecht voldoet aan alle kwaliteitseisen om bij een zorgverzekeraar een vergoeding te kunnen declareren.

Tijdens het kosteloos en vrijblijvende intakegesprek met één van onze huidtherapeutes stellen we enkele vragen rondom uw klacht en worden verwachtingen en wensen besproken. Vervolgens vindt er een screening en huidanalyse (evt. met VISIA) plaats, waarna een huidtherapeutische diagnose wordt gesteld. Op basis hiervan worden de behandelmethoden die het best bij uw huid passen en de bijbehorende adviezen met u besproken. Hieruit wordt een persoonlijk behandelplan opgesteld met een bijbehorende prijsindicatie. Bij wederzijds vertrouwen in het plan wordt een behandelovereenkomst ondertekend en kan een eerste behandeling worden ingepland.