Hidradenitis suppurativa

Wat is Hidradenitis suppurativa?

Hidradenitis suppurativa (HS), staat ook bekend als acne ectopica of acne inversa en is een chronische huidaandoening. Het kenmerk van deze aandoening is dat er steeds opnieuw ontstekingen worden ontwikkeld in de haarzakjes. HS ontwikkelt zich doorgaans in lichaamsplooien. Deze huidaandoening begint met een pijnlijke ontsteking die steeds groter wordt en soms kan openbarsten. In een later stadium kan dit voor verlittekening zorgen. HS komt voor bij 2{8deccbaa431dc17bc0d431bd33decc2226e8cc717435103b350265eca2b0eccb} tot 3{8deccbaa431dc17bc0d431bd33decc2226e8cc717435103b350265eca2b0eccb} van de bevolking, vaker bij vrouwen en ontstaat meestal na de puberteit. Deze huidaandoening is niet te genezen maar alleen onder controle te houden.  Deze huidaandoening wordt als cosmetisch storend ervaren en geeft veel pijn. Daarom heeft HS een grote impact op de kwaliteit van leven van de patiënt.  Hidradenitis suppurativa (HS), staat ook bekend als acne ectopica of acne inversa en is een chronische huidaandoening. Het kenmerk van deze aandoening is dat er steeds opnieuw ontstekingen.

Hoe ontstaat Hidradenitis suppurativa?

Het is niet helemaal duidelijk hoe deze huidaandoening ontstaat. In de wetenschap wordt aangenomen dat haarzakjes verstoppen omdat de huid bij mensen met HS sneller verhoornt. En ook dat het een auto-immuunreactie is op ontstoken haarzakjes. Dit omdat is gebleken dat veel mensen met HS ook andere auto-immuunziektes hebben.   Duidelijk is dat meerdere factoren belangrijk zijn in het ontstaan van HS. Denk hieraan aan:
  • Genetische aanleg
  • Roken
  • Hormonen
  • Overgewicht
  • Strak zittende kleding

Hoe kan Hidradenitis suppurativa behandeld worden?

HS is niet te genezen maar wij bieden behandelingen aan om het onder controle te houden. Voor deze huidaandoening biedt Huidkliniek Utrecht dieptereiniging en laserontharen aan:
  • Laserontharing

• Kleding speelt een belangrijke rol bij de HS. Draag natuurlijke materialen waarin u niet snel transpireert. Transpiratie kan de ontsteking erger maken. Denk aan: linnen, katoen en viscose.
  • Gebruik geen deodorant rollers of sticks. Wij raden aan spray te gebruiken, dit i.v.m. de aanwezige ontstekingen.
  • Gebruikt koude kompressen om pijn te verminderen.
  • Draag geen (te)strakke kleding of ondergoed, deze zorgen voor wrijving en dit kan deze huidaandoening erger maken.
  • Afvallen kan een positief effect hebben. Overgewicht komt namelijk veel voor in deze patiëntengroep.
  • Stoppen met roken kan een positief effect hebben. Dit omdat zeker 80{8deccbaa431dc17bc0d431bd33decc2226e8cc717435103b350265eca2b0eccb} van deze patiëntengroep rookt.

Een behandeling zoals laserontharen en dieptereiniging van HS wordt (meestal) niet vergoed. Bij een aanvullende verzekering kan een behandeling voor littekens in sommige gevallen gedeeltelijk of geheel vergoed worden door de zorgverzekeraar. Dit is afhankelijk van de indicatie en de zorgverzekeraar. Informeer bij uw zorgverzekeraar naar uw polisvoorwaarden. Huidkliniek Utrecht voldoet aan alle kwaliteitseisen om bij een zorgverzekeraar een vergoeding te kunnen declareren.

Tijdens het kosteloos en vrijblijvende intakegesprek met één van onze huidtherapeutes stellen we enkele vragen rondom uw klacht en worden verwachtingen en wensen besproken. Vervolgens vindt er een screening en huidanalyse (evt. met VISIA) plaats waarna een huidtherapeutische diagnose wordt gesteld. Op basis hiervan worden de behandelmethoden die het best bij uw huid passen en de bijbehorende adviezen met u besproken. Hieruit wordt een persoonlijk behandelplan opgesteld met een bijbehorende prijsindicatie. Bij wederzijds vertrouwen in het plan wordt een behandelovereenkomst ondertekent en kan een eerste behandeling worden ingepland.