Hidradenitis suppurativa

(Acne ectopica/ acne Inversa)

Hidradenitis supperativa (HS) wordt beschouwt als een vorm van acne, omdat de aandoening te maken heeft met de haarzakjes en talgkliertjes. Het verschil van de andere soorten acne is dat deze vorm gelokaliseerd is in de lichaamsplooien, zoals in de oksel en liezen. Grote diepgelegen ontstoken rode puisten, die steeds terugkeren is het beeld.  HS is verdeelt in vier verschillende stadiums. Het vervelende van HS is dat er cystes in de huid ontstaan die gevuld zijn met pus. Deze cystes kunnen uiteindelijk samen komen tot één grote cyste. Deze klachten komen meer bij vrouwen voor dan bij mannen.  Bij deze aandoening is er eigenlijk nooit een spontane genezing en is het dus verstandig om naar de huisarts te gaan voor medicatie, die u eventueel doorverwijst naar een dermatoloog.

Wat kunnen wij als huidtherapeut voor u doen?

Door de locatie waar de HS zich ontwikkeld de haren permanent te verwijderen zorgt ervoor dat er geen folliculitis (ontsteking van haarfollikel) meer ontstaat. Folliculitis is de aanleiding van het ontstaan van HS. We behandelen alle haren die gepigmenteerd zijn met de laser ontharing. De laserontharing zal worden uitgevoerd met de Duetto  MT laser.

Aantal behandelingen

6 tot 8 behandelingen voor de laserbehandeling.
Dit varieert van de soort behandeling en het gebied. Een haar maakt een groeicyclus door en ontwikkelt door zich in drie verschillende fasen. Alleen in de groeifase zit de haar nog vast in de haarwortel en is de behandeling effectief. Omdat niet alle haren zich tegelijk in de groeifase bevinden, waarin de haar effectief kan worden verwijderd, zijn er meerdere behandelingen nodig. Bij de intake wordt door uw huidtherapeut een inschatting van het aantal behandelingen die nodig zijn gemaakt. In de toekomst kunnen er bovendien altijd nieuwe haren ontstaan onder invloed van hormonale veranderingen en door het gebruik van bepaalde medicijnen

Voor acnetherapie varieert dit per behandeling en de ernst van de aandoening per patiënt. De frequentie kan variëren tussen 1-2 weken tot 6-8 weken, De frequentie neemt af naarmate de conditie van de huid verbetert.