Wat is acne?

Acne is een veelvoorkomende huidaandoening. Ongeveer 85% van de Nederlandse bevolking in de leeftijdscategorie van twaalf tot vierentwintig jaar, heeft in meer of mindere mate last van acne. Ook op latere leeftijd (40 jaar en ouder) heeft 12% van de vrouwen en 3% van de mannen nog steeds last en symptomen. Acne kan een gevoel van schaamte creëren en daardoor een vermindering van zelfvertrouwen veroorzaken.

Hoe ontstaat acne?

Bij het ontstaan van acne kunnen verschillende factoren een rol spelen:
  • Verhoogde talgproductie
  • Veranderingen in het verhoorningsproces (afschilfering van de huid)
  • Groei van Propionibacterium acnes (P. acnes), die talg omzet in vrije vetzuren die de huid irriteren
  • Afsluiting van talgklierkanalen
  • Overige factoren kunnen het verergeren:
    • Hormonale veranderingen
    • Voeding
    • Verkeerde huidverzorging
    • Medicijnen
    • Zelf puistjes uitdrukken
    • Stoffen in cosmetica en huidverzorging

Verschillende vormen van acne:

Er zijn verschillende vormen van acne. Hieronder staan de meest voorkomende:
  • Acne Vulgaris: De meest bekende vorm van acne. Vulgaris betekent “gewone acne”. Deze vorm van acne zien we bij jongeren rond de pubertijd.
  • Acne Comedonica: Bij deze vorm van acne zijn voornamelijk mee-eters (comedonen) aanwezig en geen ontstekingen.
  • Acne Tarda: Deze acne komt vooral voor bij vrouwen in de leeftijd van 25 jaar en ouder en komt tot uiting rondom de mond en de kaaklijn.
  • Acne Conglobata: Heftige vorm van acne waarbij veel ontstekingen aanwezig zijn. Deze ontstekingen laten na genezing littekens achter.
  • Acne Fulminans: Is een zeldzame acute en een verergering van acne conglobata. De verergering van de acne gaat gepaard met een vermindering van het algemeen welbevinden en een ziektegevoel.
  • Acne excoriée des jeunes filles: Het is een vorm van acne waarbij er aan de huid wordt gekrabd, gepeuterd of geknepen. Deze vorm van acne komt voornamelijk voor bij jonge vrouwen.
  • Acne littekens: littekens die zijn ontstaan door acne.

Hoe kan acne behandeld worden?

Huidkliniek Utrecht biedt meerdere behandelingen voor acne (-littekens). Hieronder de mogelijke opties:
  • Peeling Dermaquest
  • Laserbehandeling Nd:YAG bij acne
  • Youlaser MT Fractional Erbium-Glass 1540 nm (non-ablatief)
  • Youlaser MT Fractional Co2 10600 nm en de Erbium-Glass 1540 nm (ablatief)
  • Camouflagetherapie met Lycogel
  • Een combinatie van de bovenstaande behandelingen
Om het resultaat te ondersteunen en te continueren adviseren wij u thuis een goede huidverzorging toe te passen. Bij Huidkliniek Utrecht zijn goede en betrouwbare  cosmeceuticals met hoogwaardige ingrediënten beschikbaar. Door het gebruik van deze producten heeft u langer plezier van de behandeling en voorkomt u zoveel mogelijk nieuwe problemen.

• Wij adviseren u altijd een zonnebrandcrème op waterbasis met SPF 30 of 50 te gebruiken.
  • Overmatig zonnen of zonnebank kan acne erger maken doordat het meer talg gaat aanmaken. Daarnaast kunnen door de UV stralen pigmentvlekjes ontstaan. Verder kunnen sommige acneproducten en/of medicatie uw huid gevoeliger maken voor de UV stralen.
  • Knijp de puistjes of mee-eters niet uit. Dit kan bacteriën verspreiden en/of ontstekingen veroorzaken en littekens doen ontstaan.
  • Reinig uw huid niet meer dan 2 keer per dag met een milde reiniger.
  • Vermijd het overmatig aanraken van uw huid om vervuiling te voorkomen.
  • Zorg voor een goede hygiëne thuis; schone kussenslopen, make-up kwasten en kleding.
  • Vergeet ook niet uw telefoon regelmatig schoon te maken.
  • De huid mag gecamoufleerd worden met Lycogel SPF 30. Deze producten camoufleren de huid, zonder de huid af te sluiten en bevorderen het herstel.
  • Gebruik make-up op waterbasis en/of minerale basis, zonder oliën en vetten. (Bijv. Lycogel) en verwijder make-up voor het slapen gaan.
  • Draag geen synthetische kleding als de acne zich op het lichaam bevindt.
  • Zorg dat de kleding niet te strak zit op plaatsen waar acne voorkomt. Losse katoenen kleding heeft de voorkeur.
  • Indien er haren aanwezig zijn in het gebied waar acne voorkomt dan deze bij voorkeur verwijderen met een scheerapparaat/trimmer. Indien u toch wilt scheren, doe dat dan in de richting van de haarlijn, dit voorkomt irritaties.
  • Probeer uw huid niet te vaak te scrubben, dit beschadigt de huid. Indien u wilt scrubben, is het beste om dit met een enzymatische peeling te doen.
  • Voeding met een hoge glycemische index (producten met suikers) en melkproducten kunnen de acne verergeren.
  • Zorg voor zo min mogelijk stress. Door stress komen er hormonen vrij die acne kunnen veroorzaken of verergeren.
  • Het resultaat van een acne behandeling is per persoon verschillend. Wij adviseren u meerdere behandelingen. De huidtherapeut zal u hier verder over informeren.

Bij een aanvullende verzekering wordt eventueel een gedeelte van de behandelingen voor acne vergoed door uw zorgverzekeraar. Acne-littekens kunnen eventueel onder acnetherapie vallen. Informeer bij uw zorgverzekeraar naar de polisvoorwaarden. Huidkliniek Utrecht voldoet aan alle kwaliteitseisen om bij een zorgverzekeraar een vergoeding te kunnen declareren.

Tijdens het kosteloos en vrijblijvende intakegesprek met één van onze huidtherapeutes stellen we enkele vragen rondom uw klacht en worden verwachtingen en wensen besproken. Vervolgens vindt er een screening en huidanalyse met de VISIA plaats, waarna een huidtherapeutische diagnose wordt gesteld. Op basis hiervan worden de behandelmethoden die het best bij uw huid passen en de bijbehorende adviezen met u besproken. Hieruit wordt een persoonlijk behandelplan opgesteld met een bijbehorende prijsindicatie. Bij wederzijds vertrouwen in het plan wordt een behandelovereenkomst ondertekend en kan een eerste behandeling worden ingepland.

Wij hanteren de meest voordelige tarieven

Bekijk tarieven