Acne

Ongeveer 85% van de Nederlandse bevolking in de leeftijdscategorie van twaalf tot vierentwintig jaar, heeft in mindere of meerdere mate last van acne. Zelfs op de leeftijd van rond de 40 jaar en ouder heeft 12% van de vrouwen en 3% van de mannen nog steeds symptomen. Acne kan een gevoel van schaamte creëren en kan hierdoor een vermindering van zelfvertrouwen veroorzaken. Acnetherapie kan hierbij helpen.

Wat is acne?

Acne is een combinatie van factoren van het haarzakje en de talgklier. De wijze van ontstaan en de ontwikkeling van acne bevat vier belangrijkste oorzaken:
  • verhoogde talgproductie
  • een verandering in het verhoorningsproces (verschilfering van de huid)
  • Propionibacterium acnes, dit is bacterie die van nature in het haarzakje aanwezig is en door uitbreiding acne kan veroorzaken
  • Hormonale veranderingen

Hoe ziet acne eruit?

Acne komt voor op delen van de huid die veel talgklierfollikels bevatten, vooral het gezicht, de borst, rug en schouders. Acne bestaat uit open (black heads) of gesloten comedonen (white heads) en/of met ontstekingen zoals papels (kleine rode of roze bultjes op de huid van ongeveer een halve centimeter in omtrek), pustels (kleine ontstoken blaasjes gevuld met pus).

Acne soorten

Acne Vulgaris
De meest voorkomende vorm van acne is acne vulgaris. Vulgaris is de Latijnse benaming voor gewoon. Acne vulgaris betekent dus: een gewone vorm van acne.
Acne Conglobata
Deze vorm van acne komt voornamelijk bij mannen voor en meestal na hun 20e levensjaar. Typisch aan deze vorm van acne is dat de ontstekingen meer verspreid zijn over een bepaald gebied, zo doen de schouders, rug en borst ook mee. Ook zijn de ontstekingen heftiger en met grote onderhuidse knobbels en abcessen. Deze ontstekingen laten na genezing littekens achter.
Acne Comedonica
Deze acne bestaat alleen uit open en gesloten comedonen, zonder ontstekingsverschijnselen.
Acne excoriée
De bijzondere aandoening acne excoriée houdt in dat er aan de huid gekrabt, gepeuterd of geknepen wordt aan kleine afwijkingen, bijv. bij pukkeltjes bij acne. Vervolgens ontstaan er zelf toegebrachte huidbeschadigingen. Daarvan is het gevolg dat er littekens en pigmentvlekjes kunnen ontstaan. Deze vorm van acne komt voornamelijk bij jonge vrouwen voor die geobsedeerd zijn geraakt met hun huid door kleine afwijkingen.
Acne inversa  (Acne ectoptica/hidradenitis suppurativa)
Acne inversa is op zichzelf staande vorm van acne, die gepaard gaat met ontstekingen in de lichaamsplooien, zoals oksels en liezen. Er worden meerdere termen voor deze soort gebruikt, zoals hidradenitis suppurativa en/of acne ectoptica. Zie meer informatie hierover bij de volgende link: Hidradenitis suppurativa
Acne Fulminans
Deze zeldzame en heftige acne start plotseling met heftige talgklierontstekingen. Deze patiënten, jongens van rond de 13 – 16 jaar, zijn ziek en hebben koorts, gewrichtspijn en spierpijn.
Acne Tarda
Acne tarda is een vorm van acne wat op latere leeftijd aanwezig is of tot uiting komt op latere leeftijd. Acne tarda kan aanhouden tot ver in de volwassen leeftijd, ook kan het eerste verschijnsel van acne beginnen vanaf het 25ste levensjaar. Het komt het meest voor bij vrouwen.
Acne Infantum (baby-acne)
Acne infantum is een vorm van acne die alleen voornamelijk bij baby’s voorkomt of enkel bij peuters.

Wat kunnen wij als huidtherapeut voor u doen?

Acnebehandeling
Bij actieve acne zal de huidtherapeut zich vooral richten op het reinigen van de huid. Hierbij worden huidoneffenheden verwijderd. Daarnaast zal er een advies worden gegeven over hoe je de huid het beste zelf kunt behandelen.
Acnebehandeling met glycolzuurpeeling
Deze peeling verdunt de hoornlaag, waardoor talgfollikels minder snel zullen verstoppen en ontsteken. Tevens zorgt deze peeling ervoor dat acnelittekens verminderen. Het gebruik van deze peeling is effectief in de behandeling van acne.
Acnebehandeling intensief
Bij de acnebehandeling intensief wordt er een combi acnebehandeling uitgevoerd met een speciale laserbehandeling. Bij de laserbehandeling wordt de Nd:YAG laser gebruikt die de talgproductie normaliseert en de doorbloeding van huid stimuleert.

Aantal behandelingen

Dit varieert per behandeling. De frequentie kan variëren tussen 1-2 weken tot 6-8 weken, afhankelijk van de ernst van de acne. De frequentie neemt af naarmate de conditie van de huid verbetert.

Hoe wij u kunnen helpen

Begin traject

Midden traject

Gevorderd traject