Dermatitis Perioralis

Wat is dermatitis perioralis?

Dermatitis perioralis betekent “huidontsteking rondom de mond”. Deze huidaandoening komt niet alleen voor rondom de mond maar ook bij de neus en rondom de ogen (dermatitis periorbitalis). De huid direct rond de lippen is doorgaans vrij van ontstekingen. De ontsteking is vooral te herkennen aan de roodheid van de huid, rode bultjes en puistjes. Het kan een vervelend gevoel geven, zoals branderigheid of jeuk. Het komt vaker voor bij (jonge) vrouwen, maar mannen en kinderen kunnen er ook last van hebben.

Hoe ontstaat dermatitis perioralis?

Er zijn een aantal oorzaken die invloed hebben op de ontwikkeling van deze huidaandoening. De meest bekende oorzaak is het gebruik van lokale corticosteroïden. Het gebeurt vaak dat dermatitis perioralis wordt herkend als ‘eczeem’. De huisarts zal daarvoor een crème voorschrijven met corticosteroïd erin. Deze crème zal korte tijd effect hebben maar daarna vlamt de huidaandoening op. Andere oorzaken zijn; het veelvuldig gebruik van make-up, cosmeticaproducten en contactallergie.

Hoe kan dermatitis perioralis behandeld worden?

Huidkliniek Utrecht biedt meerdere behandelingen voor dermatitis perioralis. Hieronder de mogelijke opties:
  • Een combinatie van de bovenstaande behandelingen
Om het resultaat te ondersteunen en te continueren adviseren wij u thuis een goede huidverzorging toe te passen. Bij Huidkliniek Utrecht zijn goede en betrouwbare cosmeceuticals met hoogwaardige ingrediënten beschikbaar. Door het gebruik van deze producten heeft u langer plezier van de behandeling en voorkomt u zoveel mogelijk nieuwe problemen.

• Als u een corticosteroïd crème gebruikt, probeer dat af te bouwen en (tijdelijk) mee te stoppen. Het is belangrijk op een juiste manier af te bouwen omdat uw huid aan de crème gewend is geraakt en heftig kan reageren bij het stoppen. Na ongeveer twee tot 10 weken zal de rust in uw huid terugkeren.
  • Maak geen gebruik van vette afsluitende make-up of andere cosmetische producten.
  • Gebruik de juiste producten voor uw gezichtsverzorging, vette producten kunnen nadelige gevolgen hebben voor uw huid. Huidkliniek Utrecht geeft u graag advies.

Tijdens het kosteloos en vrijblijvende intakegesprek met één van onze huidtherapeutes stellen we enkele vragen rondom uw klacht en worden verwachtingen en wensen besproken. Vervolgens vindt er een screening en huidanalyse met de VISIA plaats waarna een huidtherapeutische diagnose wordt gesteld. Op basis hiervan worden de behandelmethoden die het best bij uw huid passen en de bijbehorende adviezen met u besproken. Hieruit wordt een persoonlijk behandelplan opgesteld met een bijbehorende prijsindicatie.Bij wederzijds vertrouwen in het plan wordt een behandelovereenkomst ondertekent en kan een eerste behandeling worden ingepland.

Wij hanteren de meest voordelige tarieven

Bekijk tarieven