Keratosis Pilaris

Wat is Keratosis Pilaris?

Keratosis pilaris is een onschuldige, veel voorkomende huidaandoening waarbij sprake is van rode, ruwe bultjes die kunnen gaan ontsteken. Deze komen veelal voor op de bovenarmen en -benen, billen en soms op het gezicht. Op plekken waar de haar uit de huid komt, ontstaan de kenmerkende bultjes. Dit beeld heeft een gelijkenis met kippenvel. Keratosis pilaris ontstaat meestal op jonge leeftijd. Als er veel aan de bultjes wordt gekrabd kan postinflammatoire hyperpigmentatie ontstaan. De aandoening geeft meestal geen klachten. Toch kunnen ze als cosmetisch storend ervaren worden en is behandeling gewenst.

Hoe ontstaat Keratosis Pilaris?

Als de uitrijping van hoorncellen van de haarzakjes wordt belemmerd, kunnen bacteriën en dode huidcellen zich in de haarzakjes nestelen. Dit zorgt voor een ontsteking met bultjes of puistjes. Keratosis pilaris komt vaak binnen families voor of bij mensen die allergie gevoelig zijn.

Hoe kan Keratosis Pilaris behandeld worden?

Keratosis pilaris is een onschuldige huidaandoening maar kan als cosmetisch storend worden ervaren. Huidkliniek Utrecht biedt een aantal behandelingen die helpen bij het verminderen van Keratosis pilaris.
  • Peeling Dermaquest
  • Skintech Benebellum
  • SkinTech Easy TCA Pain Control

• Verzorg de huid goed en gebruik de juiste huidproducten. De huidtherapeut zal een passend productadvies geven.
  • Krab en/of knijp de puistjes niet uit.
  • Niet (te)heet douchen en hydrateer de huid na het douchen met een hydraterende crème.

Tijdens het (voor client) kosteloos en vrijblijvende intakegesprek met één van onze huidtherapeutes stellen we enkele vragen rondom uw klacht en worden verwachtingen en wensen besproken. Vervolgens vindt er een screening en huidanalyse plaats, waarna een huidtherapeutische diagnose wordt gesteld. Op basis hiervan worden de behandelmethoden die het best bij uw huid passen en de bijbehorende adviezen met u besproken. Hieruit wordt een persoonlijk behandelplan opgesteld met een bijbehorende prijsindicatie.Bij wederzijds vertrouwen in het plan wordt een behandelovereenkomst ondertekend en kan een eerste behandeling worden ingepland.