Hyperpigmentatie

Hyperpigmentatie betekent dat er meer pigment aanwezig is op een bepaalde plek. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Zo wordt er vaak gesproken over post-inflammatoire hyperpigmentatie, wat betekent dat het na een ontsteking meer pigment is gaan ontstaan. Ook kan het bij andere huidaandoeningen horen, zoals bijvoorbeeld bij een zwangerschapsmasker, bij het hebben van ringworm en zonneschade. Oorzaken van hyperpigmentatie:
  • Zonbeschadiging
  • Eczeem
  • Acne
  • Bacteriële huidinfecties
  • Insectenbeten
  • Bij bepaalde andere huidaandoeningen
Vaak neemt de post-inflammatoire hyperpigmentatie naar een jaar of langer wel weer af, maar bij bepaalde huidtypes, zoals bijvoorbeeld bij de hindoestaanse huid, kan het langer duren. Hyperpigmentatie door bijvoorbeeld zonneschade neemt alleen maar toe door de jaren heen.

Wat kunnen wij als huidtherapeut eraan doen?

Peeling
Door middel van een glycolzuurpeeling wordt de celdeling van de huid versneld. Als het teveel aan pigment in de epidermis ligt, kunnen we met deze peeling ervoor zorgen dat het eerder afschilfert.
Lasertherapie
Met lasertherapie kan het teveel aan pigment behandeld worden. Dit kan doordat de laser dan ingesteld wordt op de pigmenten in de huid. Als de hyperpigmentatie behandeld is met de laser dan zijn de pigmentcellen kapot gemaakt, waardoor de huid het gaat afschilferen.
Dermapen
Dermapen is de allernieuwste techniek op het gebied van microneedling. Dermapen maakt microscopisch kleine kanaaltjes in de huid door middel van vibrerende kleine naaldjes. Dit brengt een aantal nieuwe herstellende processen op gang. Door de prikkeling in het bindweefsel worden de cellen in de diepere huidlagen gestimuleerd tot collageenproductie en bindweefselproductie.  Ook gaat de huid zich afschilferen, waardoor de hyperpigmentatie verminderd word of verdwijnt. Tevens kan dermapen ingezet worden voor andere aandoeningen zoals fijne rimpels, pigmentstoornis, grove poriën, zonbeschadiging, verslapte huid en grauwe/ doffe huidskleur.
Camouflage therapie
Bij hyperpigmentatie kan je ook kiezen voor medische camouflage.  Hierbij wordt er gekeken naar een op maat gemaakte concealer, die de hyperpigmentatie zoveel mogelijk bedekt. Tevens is het waterproof.

Aantal behandelingen

Wat kunnen we doen