Hyperpigmentatie

Wat is hyperpigmentatie?

Bij hyperpigmentatie is er sprake van een vermeerdering van pigment in de huid. De toename van pigment kan worden veroorzaakt door een toename van pigmentcellen en/of door een verhoogde productie van pigment. Hyperpigmentatie kan al vanaf de geboorte aanwezig zijn maar ook pas later ontstaan (verworven). Het kenmerkt zich als een klein lichtbruin vlekje maar ook als een grote donkere vlek. Hyperpigmentatie kan zich lokaliseren in de opperhuid (epidermis), diep in de lederhuid(dermis) of een combinatie van beide.

Hoe ontstaat hyperpigmentatie?

De oorzaak van hyperpigmentatie kan heel erg verschillen. Het pigment kan zijn ontstaan door hormonen, maar ook teveel UV-schade kan hyperpigmentatie veroorzaken. Daarnaast zijn er vormen van hyperpigmentatie waarvan de oorzaak nog niet bekend is.

Verschillende vormen van hyperpigmentatie

Er bestaan veel vormen van hyperpigmentaties. De meest voorkomende:
  • Cafe-au-lait vlek
  • Hyperpigmentatie
  • Melasma
  • Lentigo solaris
  • Poikyloderma van Civatte
  • Postinflammatoire hyperpigmentatie
  • Sproeten
  • Vitilligo
  • Zonschade

Hoe kan hyperpigmentatie behandeld worden?

Hyperpigmentatie is lastig te behandelen, mede door het verschil in pigmentdiepte en de hormonale invloed. Huidkliniek Utrecht kan zorgen dat het pigment lichter wordt maar de oorzaak kunnen wij niet aanpakken. Het is namelijk een chronische huidaandoening waardoor onderhoud altijd nodig blijft. Voor Hyperpigmentatie bieden wij een aantal behandelingen die het pigment verminderen:
  • Peeling Dermaquest
  • Skintech Benebellum
  • SkinTech Easy TCA Pain Control
  • Skintech Happy Peel
  • Pigmentlaser
  • Camouflagetherapie met Lycogel
Om het resultaat te ondersteunen en te continueren adviseren wij u thuis een goede huidverzorging toe te passen. Bij Huidkliniek Utrecht zijn goede en betrouwbare cosmeceuticals met hoogwaardige ingrediënten beschikbaar. Door het gebruik van deze producten heeft u langer plezier van de behandeling en voorkomt u zoveel mogelijk nieuwe problemen.

• Wij adviseren de zon/zonnebank te mijden, dit om pigmentvlekken te voorkomen. Als de huid toch wordt blootgesteld aan zonlicht dan moet u een zonnebrandcrème  gebruiken met SPF 30 of 50. Dit moet dan om de 2 uur herhaald worden.
  • Verzorg de huid en gebruik de juiste huidproducten. Bij hyperpigmentatie adviseren wij u om een productlijn te gebruiken die speciaal gericht is op het behandelen van pigment. Uw huidtherapeut zal een passend productadvies geven.
  • Krab en/of knijp de puistjes niet uit.

Bij een aanvullende verzekering kan een behandeling voor pigmentstoornissen in sommige gevallen gedeeltelijk of geheel vergoed worden door de zorgverzekeraar. Dit is afhankelijk van de indicatie en de zorgverzekeraar. Informeer bij uw zorgverzekeraar naar uw polisvoorwaarden. Huidkliniek Utrecht voldoet aan alle kwaliteitseisen om bij een zorgverzekeraar een vergoeding te kunnen declareren.

Tijdens het kosteloos en vrijblijvende intakegesprek met één van onze huidtherapeutes stellen we enkele vragen rondom uw klacht en worden verwachtingen en wensen besproken. Vervolgens vindt er een screening en huidanalyse (evt. met de VISIA) plaats, waarna een huidtherapeutische diagnose wordt gesteld. Op basis hiervan worden de behandelmethoden die het best bij uw huid passen en de bijbehorende adviezen met u besproken. Hieruit wordt een persoonlijk behandelplan opgesteld met een bijbehorende prijsindicatie.Bij wederzijds vertrouwen in het plan wordt een behandelovereenkomst ondertekend en kan een eerste behandeling worden ingepland.