Post-inflammatoire hyperpigmentatie

Wat is Post-inflammatoire hyperpigmentatie?

Post-inflammatoire hyperpigmentatie (PIH) is een donker stukje huid dat ontstaan is na een ontsteking of andere beschadiging van de huid. Denk hierbij aan acne, eczeem/psoriasis, krabplekjes, wrijving of wondjes. PIH kan bij iedereen voorkomen, maar komt vaker voor bij mensen met een meer donker huidtype. De verkleuring verdwijnt vaak vanzelf, maar dit kan maanden soms tot twee jaar duren. Daarom en omdat veel mensen het pigment erg hinderlijk vinden, wordt regelmatig gekozen voor een behandeling.

Hoe ontstaat Post-inflammatoire hyperpigmentatie?

Huidskleur wordt bepaald door de hoeveelheid melanine in de huid. Melanine wordt geproduceerd door melanocyten. Bij een beschadiging van de huid neigen deze melanocyten extra pigmentkorrels aan te maken. Deze pigmentkorrels komen in het wondgebied en zorgen voor de (meer) donkere kleur. Als de huid is geheeld blijven de pigmentkorrels achter in de huid. Dit is de oorzaak van Post Inflammatoire hyperpigmentatie.

Hoe kan Post-inflammatoire hyperpigmentatie behandeld worden?

Huidkliniek Utrecht biedt verschillende behandelingen aan die de post-inflammatoire hyperpigmentatie sneller laat vervagen of zelfs verdwijnen. Hieronder een selectie van onze behandelingen voor PIH:
  • Pigmentlaser
  • Skintech Benebellum
  • SkinTech Easy TCA Pain Control
Om het resultaat te ondersteunen en te continueren adviseren wij u thuis een goede huidverzorging toe te passen. Bij Huidkliniek Utrecht zijn goede en betrouwbare cosmeceuticals met hoogwaardige ingrediënten beschikbaar. Door het gebruik van deze producten heeft u langer plezier van de behandeling en voorkomt u zoveel mogelijk nieuwe problemen.

• Wij adviseren de zon/zonnebank te mijden. Als de huid toch wordt blootgesteld aan zonlicht dan moet u een zonnebrandcrème gebruiken met SPF 30 of 50. Dit moet dan om de 2 uur herhaald worden.
  • Krab geen korstjes open
  • Krab en/of knijp de puistjes niet uit. Dit kan littekens en/of pigmentatie verschuivingen veroorzaken.
  • Bij PIH adviseren wij een productlijn te gebruiken die speciaal gericht is op het behandelen van pigment. Uw huidtherapeut zal een passend productadvies geven.

Bij een aanvullende verzekering kan soms een gedeelte van de behandelingen voor pigmentproblematiek vergoed worden door uw zorgverzekeraar. Informeer bij uw zorgverzekeraar naar de polisvoorwaarden. Huidkliniek Utrecht voldoet aan alle kwaliteitseisen om bij een zorgverzekeraar een vergoeding te kunnen declareren.

Tijdens het kosteloos en vrijblijvende intakegesprek met één van onze huidtherapeutes stellen we enkele vragen rondom uw klacht en worden verwachtingen en wensen besproken. Vervolgens vindt er een screening en huidanalyse (evt. met de VISIA) plaats, waarna een huidtherapeutische diagnose wordt gesteld. Op basis hiervan worden de behandelmethoden die het best bij uw huid passen en de bijbehorende adviezen met u besproken. Hieruit wordt een persoonlijk behandelplan opgesteld met een bijbehorende prijsindicatie. Bij wederzijds vertrouwen in het plan wordt een behandelovereenkomst ondertekend en kan een eerste behandeling worden ingepland.